»Veliki humanist J. B. Tito«
Pred 60. leti (9. julija) so prišli v koncentracijsko taborišče Goli otok, prvi zaporniki. Glede na trditve Mirana Potrča (SD) in njegovega kroga, da se je pri nas v začetku petdesetih let zaključilo obdobje partijskega terorja in da smo od takrat živeli praktično v svobodi, bi rad pripomnil le to, da zgodovina neusmiljeno govori drugače. Z dejstvi in dokazi. Zato nekaj poudarkov ob obletnici Golega otoka, ki so bili navedeni na okrogli mizi z naslovom 60. obletnica odhoda prvih slovenskih zapornikov na Goli otok. Okrogla miza je potekala danes, v organizaciji Študijskega centra za narodno spravo.
Zgodovinar dr. Aleš Gabrič je poudaril, da so bila razhajanja med Jugoslavijo in Sovjetsko zvezo oz. t.i. informbirojevski spor odraz tega, da so jugoslovanski komunisti želeli biti bolj stalinovski od Stalina. Jugoslovanske oblasti so želele dokazati svojo pravovernost in šele ko so spoznale, da jim Stalin ne zaupa več, se je začelo obdobje najbolj rigidnih ravnanj. Med slednjimi "groba faza" kolektivizacije, razlastitev malih podjetnikov. To tudi posledica tega, da je bil Tito po svoje najbolj podoben Stalinu. Kult osebnosti je enak ali pa celo deloma močnejši.
Raziskovalec na Inštitutu za novejšo zgodovino Gabrič je ob tem spomnil, da je bilo število zapornikov, ki so bili na Goli otok poslani "na družbeno koristno delo", torej brez sodne obsodbe, bistveno višje od tistih, ki so bili formalno obsojeni.
Družbeno koristno delo ni bilo namenjeno, tako Gabrič, izstradanju zapornikov, pač pa "izpolnjevanju petletnega plana s suženjsko delovno silo".
Goli otok oz. obračunavanje z informbirojevci je po besedah Gabriča sicer izhajalo iz strahu pred peto kolono in poskusom njene izolacije, ob tem pa je opozoril, da takšnega "preventivnega" ravnanja na noben način ni mogoče opravičiti.
Na vprašanje, ali je mogoče izpostaviti odgovorne za Goli otok, je Gabrič opozoril, da dokumentov o tem ni, je pa jasno, da sta bila odgovorna tedanje državno in partijsko vodstvo.
Bivši zapornik na Golem otoku in dolgoletni predsednik Društva žrtev komunističnega nasilja Miha Cenc pa je ocenil, da je bil Goli otok v bistvu "interni zapor partije". Kot je namreč pojasnil, je Goli otok služil tudi npr. temu, da so se partijski funkcionarji, tudi na nižjih ravneh, znebili njim neljubih posameznikov oz. konkurentov v politični karieri. V zvezi z mnenji, da se je partijski teror v 50. letih končal, pa je Cenc dejal, da je partijski protekcionizem trajal vse do leta 1990.
Dvakratni zapornik, sicer pa direktor Zavoda za oživitev civilne družbe Andrej Aplenc, je kot značilnost Golega otoka navedel kombinacijo "skrajnega fizičnega in psihičnega pritiska", ki je bil usmerjen v to, da posameznik stori etično zgrešeno dejanje, končni učinek pa je bil, da se je marsikateri zapornik moralno "zlomil".
Direktorica Študijskega centra za narodno spravo Andreja Valič je v uvodu k okrogli mizi ocenila, da taborišče na Golem otoku "sodi med evidentne množične in sistemske kršitve, ki jih je izvajala jugoslovanska totalitarna oblast v času po drugi svetovni vojni".
Dodala je, da je trpljenje žrtev "skupni imenovalec, okoli katerega se je zedinila tudi Evropa" oz. Evropski parlament v svoji resoluciji o evropski zavesti in totalitarizmu, pred nekaj dnevi pa je po njenih besedah tudi Organizacija za varnost in sodelovanje v Evropi sprejela posebno resolucijo, v kateri podpira resolucijo Evropskega parlamenta in pobudo o spominskem dnevu za vse žrtve totalitarnih režimov, 23. avgustu. Center se bo po njenih navedbah skupaj z Muzejem novejše zgodovine in RTV Slovenija pripravil na obeležitev tega dneva z javno projekcijo filma o Angeli Vode na gradu Rajhenburg nad Brestanico.
Kot je znano, so tedanje jugoslovanske komunistične oblasti 9. julija 1949 na taborišče na Golem otoku poslale prve zapornike, tudi iz Slovenije. STA
1 komentar
Komentar from: Franc [Obiskovalec]
Form is loading...
Komunizem je humanizem?
DRUŽINA-22.11.2009
»Komunizem je humanizem«, tako v Delu 30. oktobra v odmevih na članek dr. Tineta Hribarja z naslovom »Ubijalska ideja komunizma in katoliška akcija« zapiše dr. Jože Širec iz Laškega.
Ali je res? Pa poglejmo, kaj pravi komunistični katekizem oz. revolucionarni katekizem, morala in etika, leksikoni Cankarjeve založbe; Ljubljana 1986, stran 305: nečajevstvo, revolucionarni nihilizem, v Revolucionarnem katekizmu M. A. Bakunina je izražen ekstremni anarhistični etos S. G. Nečajeva. Četudi je napisan pred več kot sto leti, je to manifest sodobnega, dandanašnjega surovega nihilizma, dokument par excellence načelno destruktivne »revolucije« v odtujenem, brezdušnem svetu. Mene samega ni več; vsaj človek nisem in ne morem biti več; ni več mojega bližnjega, mojega tovariša, mojega sočloveka. Je samo še ogromno, monolitno načelo destrukcije, ki mu je potrebno služiti do končne, popolne uresničitve. Ničenje. Smrt. Nečajev je mislil do kraja dosledno takole: »Ta svet krivičnosti razbijmo, do tal naj boj ga naš podre; nato svoj novi svet zgradimo, bili smo nič, bodimo vse!«
1. Naloge revolucionarja do samega sebe.
Revolucionar je človek, ki je svoje življenje v celoti žrtvoval – v pomenu izničenja. Ničesar nima, niti imena. V njem je le strast uničevalne revolucionarne aktivnosti. Revolucionar načelno celovito sovraži razredno, meščansko civilizacijo. Prezira vsako teorijo, pa tudi vso znanost; to uporablja le, da bi uničeval. Revolucionar prezira javno mnenje, družbeno moralo. Njegovo načelo je grobost do sebe in do drugih; odreka se rodbini, prijateljstvu, ljubezni, hvaležnosti; samo hladna strast za uničevalno revolucionarno dejanje ostane. Revolucionar ne doživlja nobenega zanosa in navdušenja, ne predaja se niti osebnemu sovraštvu niti maščevalnosti – samo trezno preračunava učinke udarcev, akcij.
2. Naloge revolucionarja do tovarišev
Načelo koristnosti obvladuje vse odnose med revolucionarji anarhistične združbe; kolikor si nam koristen pri revolucijskem razbijaštvu, uničevanju, toliko si naš, toliko smo ti hvaležni. Revolucionar računa predvsem oziroma izključno nase. Lastno tveganje, lastna odgovornost. Trezno prodaja svojo in tujo kožo. Tovariša soborca bo reševal iz nevarnosti samo, če se splača.
3. Naloge revolucionarja do družbe
Človek, ki ga še karkoli povezuje z družbo in svetom, ne more biti revolucionar. Enako mora sovražiti – in to načelno, dosledno – vsakogar in vse. V tkivo družbe se zajeda, da bi jo uničeval, razkrajal. Pretvarja se, da bi ga sprejela; potem sabotira, razbija. Ljudi deli na kategorije: te je treba ubiti, da bi tako zastrašili druge; te je treba odstraniti, imobilizirati, ker so inteligentni, nevarni sovražniki; te spet kaže pustiti pri življenju, ker so tako hudobni in osovraženi, da vznemirjajo, revoltirajo množice; spet druge, ki so lahko kakorkoli koristni, je treba izsiljevati, izrabiti do kraja; določene kadre, ki jim ni najbolj zaupati, je treba gnati v najnevarnejše akcije, da bi jih čim prej pobralo …To je nihilistična morala nečajevske revolucije alienacije, dehumanizacije, depersonalizacije, destrukcije …
4. Naloge (anarhističnega) združenja do ljudstva
Cilj: popolna osamosvojitev in sreča ljudstva – toda prej mora biti vse uničeno. Vse zlo mora biti absolutno realizirano. Revolucionarji ne smejo dovoliti nobenega izboljšanja, nobenega lajšanja muk, trpljenja, izkoriščanja, tlačenja. Vsako izboljšanje ima namreč za posledico, da je ljudstvo manj revoltirano, da je manj pripravljeno za skrajne korake. Avantgarda anarhizma se mora povezati – tako zahteva Bakunin – z avanturisti in razbojniki, s capinskim proletariatom, z edinimi resničnimi revolucionarji Rusije.
Ali je komentar potreben?
Franc Mihič, univ. dipl. inž., Ribnica