Ozadja Pogledov
Nisem si mislil, da ima lahko pisanje bloga tak odmev. Ko me je v sredo poklical Uroš Slak in povedal da je prebral moje razmišljanje o mariborski finančni aferi, najprej nisem bil prepričan ali ne gre za potegavščino. Po precej obširnem pogovoru me je prosil za sodelovanje. Takoj se mi je odprla dilema kompetence. Namreč nisem ne ekonomist, ne klerik, nisem niti iz mariborske nadškofije, da bi lahko spregovoril o kakšnih novih dejstvih. A Slak je vztrajal, da rabi neko mnenje s terena, nekoga ki je kritičen do vsega, kar se z mariborskimi financami dogaja. In sem pristal, saj v resnici sem kritičen, še več sem zaskrbljen in mi ni vseeno kaj se dogaja.
Tako sem bil sinoči v družbi dr. Ivana Štuheca, dr. Bogomirja Kovača, Stojana Zdolška, dr. Janeza Grila, Marte Kos, dr. Jožeta P. Damjana in Aleša Guliča gost v Pogledih Slovenije na prvem programu TV Slo. Teza pogledov je bila, da je bila v ozadju poslovanja mariborske nadškofije slaba strategija, celo hazardersko vztrajanje na določenih projektih, ki so povezani z nemoralnostjo in da v tem primeru ni bilo pravega odziva. Vse skupaj se je hotelo zamolčati, informacij niso hoteli posredovati javnosti, še več, zavajali so! Slak in Treven sta škofiji očitala dvojno moralo. Nista se veliko uštela. Izmikanja je bilo veliko. Kljub temu se mi zdi, da odgovorni imajo imena in priimke in da to nikakor nismo in ne moremo biti vsi katoličani. Oddaja je pač bila kakršna je bila. Za vsem, kar sem tam povedal, stojim.
Po oddaji smo se nekoliko zadržali še v neformalnem pogovoru. Zanimivo se je z Guličem pogovarjati o tem, kako je bil pred leti eden prvih, ki je na radiu v Zasavju uvedel duhovno misel in Marti Kos razlagati pomen besede laik v cerkvenem smislu...
Po oddaji so zvonili telefoni, prihajali so SMS-i, za sodelovanje in besede se mi je zahvalil tudi nadškof Turnšek. Še danes sprejemam različne odzive, telefone in elektronsko pošto... Ne bi si mislil, da je bila stvar tako odmevna. Morda me je najbolj presenetila naslednja pošta:
„Se mi pa zdi, da boste prav načelni in artikulirani laiki, ki vero/Cerkev jemljete zares in zato terjate tudi jasno odgovornost vpletenih, delu struktur/klera pravzaprav postali celo večja nevarnost, kot sam finančni krah...“
Ja, morda je treba razmišljati v tej smeri. Ustanoviti neko združenje, ki si bo „od spodaj“ prizadevalo za večjo jasnost in preglednost znotraj Cerkve. Se še beremo. Sicer pa sprejemam predloge!
17 komentarjev
Komentar from: bogdana [Obiskovalec]
tudi sama sem želela napisati čestitke ob včerajšnjem nastopu, saj so ljudje, kot Vi, najboljši pričevalci za resnico in za Resnico, ki nas bo osvobodila!
Komentar from: jozeb [Član]
Dejstvo je, da se Cerkev kot institucija že v prvem trenutku ne bi smela poigravati s tezo, da lahko nastopa na trgu kot gospodarska družba. Ne, njeno poslanstvo je drugačno. Tam, kjer se večina nalog opravlja prostovoljno in brezpalno, pač ne moremo in ne smemo pristati na logiko kapitala, ki vse vodi. Zato ustanavljanje holdingov, kupovanje podjetij, barantanje na borzah... ne priliči cerkvenim dostojanstvenikom. Še več to jih dela podobne tistim, ki jih je Kristus izgnal in templja. "Sveti trgovci". Si to res želimo?
Komentar from: Božo [Obiskovalec]
Jože, moram ti čestitati za tvoj včerajšnji prispevek na Pogledih. Moram reči, da sta prav z g. Rustjem rešila ugled Cerkve in pokazala rešitev.
Cerkev se bo morala vrniti k koreninam in početi tisto kar najbolje zna.
Naj bodo zgled prostovoljci v Slovenski Karitas in odlične katoliške šole. Naj se ukvarja z mladimi, podpira bolne in onemogle, pomaga brezdomcem, daje upanje umirajočim,...
Vera se bo poglobila, če bo Cerkev skromna in bo pričevala z gornjimi zgledi.
In le tako se bo vrnil tisti nekdanji ugled.
P.S. Moralna kazen odgovornim je velika in dovolj težka, to pa ne more biti razlog da se bi izogibali kaznim po veljavnem pravu.
''zmikanja je bilo veliko. Kljub temu se mi zdi, da odgovorni imajo imena in priimke in da to nikakor nismo in ne moremo biti vsi katoličani. ''
Jaz si bom dovolil malo špekulacije ob predpostavki, da se izgradnja finančnega imperija ne bi zavozila, oz. če že, da ne bi bilo Fitipaldija.
Bi ''verniki'' tudi potem klicali k ''vrnitvi h koreninam'', ''skromnosti'', itd. ali bi še naprej svoji Cerkvi držali svečo.
Hvala za odgovor.
Komentar from: babica [Obiskovalec]
Preskušam, če sem se prav prijavila !
Komentar from: alenka [Obiskovalec]
Moram vam reči, da je tudi dobro, da se človek izpostavi v takšni oddaji in da zagovarja svoja stališča. Vsi v Sloveniji se soočamo z takšnimi in drugačnimi resnicami in je dobro, da se branimo in povemo stališča v takih oddajah, ki so na TV.
Jože, sem gledal posnetek oddaje na spletu. Odlično si zastopal laično javnost.
Mene je nagovorila prispodoba o čebuli. To pa je resničen problem. Upam, da bo vseeno rešljiv, ker od znotraj gnilo čebulo, potem ko uporabimo kar je še zdravega, pač vržemo stran. Upam, da se kje pojavi nov "čebulček", in da bo zemlja zdrava.
Komentar from: uroš [Obiskovalec]
Gospod Jože,
za vse vaÅ¡e izvajanje vam lahko kot vernik in kritiÄen laik, samo Äestitam in se vam kot tak zahvalim. Ko vas posluÅ¡am in berem, si reÄem - konÄno nekdo! Predvsem vaÅ¡a ideja o "združenju" mi je zelo blizu. Hkrati pa se pridružujem vaÅ¡i misli glede avtomehanika, Äe se pokvari avto, zobozdravnika, Äe boli zob. In se ob tem spraÅ¡ujem - ekonoma teologa je zamenjal ekonom TEOLOG! Torej uÄna ura za fante iz Å tajerske (in iz Rima) ni imela haska. Kot da ne bi bilo sposobnih ekonomistov, laikov iz Å tajerske nadÅ¡kofije, ki bi gotovo z veseljem pomagali pri sanaciji katastrofe. Mar res laiki, pa Äeprav z ekonomsko izobrazbo, v Cerkvi nimamo toliko zaupanja, da bi lahko vodili katerega od njenih finanÄno vitalnih delov? Ne vem, mene so pri verouku uÄili, da smo Cerkev vsi Kristusovi udje, vse verni, krÅ¡Äeni...tako sem sam uÄil tudi svoje verouÄence. Trudim se zavraÄati misel, da imamo verni pravico priti samo do "vhodnih vrat, najveÄ do predsobe". Vse ostalo pa je za posveÄene ljudi duhovnike - kajti samo oni so v Cerkvi res vredni zaupanja. Ali se motim? Upam. Do takrat pa, kot sovlagatelj z nekajtisoÄ odstotno izgubo upam, da ima duhovnik, gospod Cvikl veÄ realnega znanja o ekonomiji kot njegov predhodnik.
Komentar from: katarina [Obiskovalec]
čestitam za sodelovanje v oddaji Pogledi in pogum kritično in jasno povedati.
Mi gre na živce skrivanje in neke prazne besede Štuheca in lepotičenje v Družini.
Z Božom Rustjo sta bila res dobra.
Komentar from: jozeb [Član]
"..če ne bi bilo Fitipaldija. Bi ''verniki'' tudi potem klicali k ''vrnitvi h koreninam'', ''skromnosti'', itd. ali bi še naprej svoji Cerkvi držali svečo."
Verniki bomo svoji Cerkvi vedno držali svečo. Cerkev je naša Mati. Zato take malverzacije ne moremo sprejeti z lahkim srcem. Ker nam ni vseeno. Že v oddaji sem povedal, da moralno ne bi bilo nič drugače, če bi bil profit. Mislim, da bomo verniki terjali predvsem to, da se naši pastirji ukvarjajo s stvarmi za katere so poklicani, usposobljeni, za katere so strokovnjaki (da ljudi vodijo v nebesa)! In v tem jaz vidim vrnitev k korenimam.
In da ne bo pomote, velika večina duhovnikov to že ves čas počne!
"Mar res laiki, pa čeprav z ekonomsko izobrazbo, v Cerkvi nimamo toliko zaupanja, da bi lahko vodili katerega od njenih finančno vitalnih delov?"
Mislim da je tole ključno. Vprašanje zaupanja. Že sinoda je v sklepnem dokumentu jasno pokazala, kako je treba delovati, da se je treba v več stvareh naslanjati na laične sodelavce, še sploh, ker je klerikov vse manj in tudi fizično ni mogoče, da bi lahko vse vodili. V mislih imam pristno pomoč, ki jo lahko člani ŽPS-jev, ključarji, ministranti, pevci... nudijo svojemu župniku na terenu. Tam so te stvari (ponekod bolj ponekod manj) urejene. Na nek način bi lahko naredili nek dekanijsko škofijski model, ki bi prav tako izbral sposobne ljudi, ki so, kot strokovnjaki na svojem poklicnem področju, pripravljeni pomagati, ali vsaj svetovati.
Še enkrat vsem hvala za spodbude. Kar nekaj ljudi mi je reklo, da Štuhečevo zadržanje ni bilo dobro. Primerjati ljudi z živalmi, ki bodo že "vse požrli, kot so že velikokrat", ni pravo. Kaže na odsotnost Duha, pa čeprav je bil "zlorabljen". Žal.
Komentar from: Uroš [Obiskovalec]
Sem Äisto navaden laik, a Gospodu Å tuhecu, ki ga tako kot duhovnika, kot tudi misleca in Å¡iroko razgledanega intelektualca izredno cenim; sporoÄam: tega ne bom požrl!
Komentar from: babica [Obiskovalec]
G.Bartolj, hvala Vam za sodelovanje v POGLEDIH. Mnogo nas je, ki mislimo enako kakor Vi in g. Rustja, vendar nimamo prilike tega povedati pred celo Slovenijo.Zato smo vama hvaležni, da sta to povedala, zlasti še, ker sta to napravila tako jasno, razumljivo in s srčno kulturo.
Tudi meni je bila všeč Vaša slikovita prispodoba s čebulo. Bi si kar upala trditi, da smo tisto pravo jedro mi mali ljudje, ali kot včasih pravimo božje ljudstvo in to jedro je zdravo.
G, Štuhecu bi pa na njegovo cinično pripombo, s katero ga je potunkala lepa ga. Kos, odgovorila tole. Neki velik teolog, (ime sem pozabila), je takole povedal; "Če vere v dveh tisočletjih nismo uničili duhovniki je neuničljiva." Kadarkoli je bila Cerkev v krizi, je iz nje izšla močnejša kot je bila prej. Prepričana sem, da bo tako tudi zdaj.
Tisto o združenju se mi zdi pametno, če en človek kriči se komaj sliši, če jih zakriči deset,jih pa ni mogoče preslišati.
Za konec še to; g. Aleš Čerin trdi, da je pisanje blogov in komentarjev, (seveda smiselnih),družbeno koristno delo, saj se tako ustvarja pozitivno javno mnenje. V tem primeru se je dokazalo, da to drži.
MIR IN VSE DOBRO!
Komentar from: Matej Golob [Obiskovalec]
g. Jože: čestitke še od enega "obiskovalca". Čestitke za sodelovanje v oddaji - pa seveda tudi za jasno besedo izpostavljeno na (očitno zelo branem) blogu.
Zelo se strinjam, da je ključno vprašanje zaupanja in v tem smislu mislim da je velikokrat problem tudi na župnijah (laikom župnik "dovoli" samo "pomožna" dela namesto da bi resnično prenašal odgovornost). V višjih cerkvenih strukturah (in odločitvah) pa je hiearhija tako ali tako postavljena na način, da laiki nimajo nobenega bistvenega vpliva na nobeno odločitev, način dela... in jo kler obravnava zgolj kot priložnost da se skrije...
Nisem poklican da bi kogarkoli klical na zagovor za odgovornost, vendar pa menim, da je za iskreno priznanje konkretnih (grehov in) napak prvi pogoj za kesanje. In v tem kontekstu se mi "odstopna izjava" mojega bivšega nadškofa (ki se opravičuje za "vse napake") zdi zelo plehka in me ne prepriča. Tudi pri spovedi ne rečemo "spovem in kesam se za vse napake".
Zelo se strinjam z g. Jožetom, da moralno ne bi bilo nič drugače če bi bil profit. In zgovarjanje na gospodarsko krizo v raznih PR izjavah nadoškofije je prav neprimerno in jo razumem kot poskus pometanja problemov pod preprogo. Čas bo sicer pokazal koliko bo novi nadškof resnično pripravljen počistiti in ne samo pomesti pod preprogo (tudi še kakšen drug problem s katerim se odstopljeni nadškof ni upal/želel soočiti) in verjamem da bi lahko kakšen preudaren "pritisk" laikov (v obliki združenja ali kako drugače) zagotovo pomagal. Naj se (nas) sliši, da nam ni vseeno.
Komentar from: Mari [Obiskovalec]
Jože, tudi jaz ti iskreno čestitam za nastop v Pogledih. Hvala, da si jasno in odločno predstavil mnenje slovenskega katoličana v sedanji situaciji. Nastopanje v tako odmevni oddaji ti očitno ni povzročalo nobenih težav, tako da kar pogumno še kdaj!
Komentar from: Franc [Obiskovalec]
"Verniki so že marsikaj požrli, bodo pa še to", je bila žal tudi ugotovitev moralnega teologa...
Komentar from: Franc [Obiskovalec]
5. januar 2011
"Umik Cerkve iz T-2 je le še vprašanje dni"
Cerkev se bo kmalu umaknila iz telekomunikacijskega operaterja T-2,
pravi ljubljanski nadškof metropolit Anton Stres.
http://www.rtvslo.si/gospodarstvo/umik-cerkve-iz-t-2-je-le-se-vprasanje-dni/247881
-----------------------------------------------------------------------------------------
http://www.skupaj.org/kliping/2011-02-21/vizionarski-polom-t-2
Nepojmljivo je, kako lahkotno mnogi visoki laki in kleriki manipulirajo z moralo in naukom RKC!?
Kam to vodi?
Form is loading...
Jože sem te gledal in presneto prav imaš. Mislim, da tudi menjava nadškofa ne bo prinesla kakšnih učinkovitih sprememb, čeprav o Turnšku slišim le dobre stvari. Nekako ne razumem zanikanja Krambergerja, da ni odstopil zaradi te krize v katero so pripeljali slovensko Cerkev in predvsem mariborsko šokofijo. Za vse te odločitve, ki so pripeljale do te krize, so bili odgovorni določeni ljudje. Izgovor, da če ne bi bilo krize, se ne bi znašli v tem, je zelo nepomemben. Ljudje so imeli svoje odgovornosti in svoje delo so slabo opravili. Vsak finančnik bi se moral zavedati tveganja v katerega se spušča.